Een pleidooi voor langetermijnvisie door Ivan Van de Cloot op Essenscia's jaarlijks event

De Industrial Deal kan geen verhaal zijn van quick fixes. Er is een analyse nodig van wat écht zinvol is, zoals prioriteit voor investeringen in energie-infrastructuur en kritische evaluatie van plannen rond CO2-opslag.

A European industrial deal: the time is now!

De industrie in België en Europa bevindt zich op een historisch kantelpunt. Op een moment dat bedrijven massaal moeten investeren in een ongeziene industriële transitie staat hun internationale concurrentiekracht bijzonder zwaar onder druk.

Onder de titel ‘A European Industrial Deal: the time is now’ zet het jaarevent van essenscia de dringende nood aan een strategisch en ambitieus industriebeleid in ons land én in Europa nogmaals uitdrukkelijk bovenaan de politieke en maatschappelijke agenda.

Met het Belgisch voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie hebben we een unieke kans in handen om van de versterking van het concurrentievermogen van de industrie – met de chemie, kunststoffen, farma en biotech op kop – een absolute topprioriteit te maken.

Onder meer Emmanuel Amory (Managing Director GSK Belgium), Jan Remeysen (CEO BASF Antwerpen) en Inge Van der Meeren (Director ExxonMobil Polymers Antwerpen & Meerhout) geven hun duidelijke mening over wat nodig is om een sterke en toonaangevende chemie-, kunststoffen- en farma-industrie in België en Europa te behouden en uit te bouwen.

Met Jonathan Holslag (professor Internationale Politiek, VUB) en econoom Ivan Van de Cloot (Stichting Merito & Itinera) bespreken we de nood aan een geïntegreerd industriebeleid vanuit een breder perspectief en schetsen we de uitdagingen vanuit maatschappelijk, geostrategisch en economisch oogpunt.

0 opmerkingen