Ons verhaal

Verhaal

Voor Ivan Van de Cloot van Stichting Merito is het behoorlijk duidelijk: door de combinatie van een zeer hoge schuld, de inflatie en onze economische kwetsbaarheid - denk aan de deficitaire betalingsbalans - is een politiek van fors stijgende uitgaven en blijven geld uitdelen niet meer houdbaar.

Stichting Merito wil bijgevolg vanaf dag 1 aankaarten dat er in het beleid grote lacunes bestaan, die op tal van gebieden zeer goed zichtbaar zijn. Tegenover topuitgaven staan geen topresultaten. Ook op het Vlaamse niveau is er onvoldoende besef van het verschil tussen kerntaken en nevenactiviteiten.

Onze samenleving en met name de intellectuele klasse blijken nog te weinig te weten waar de welvaart vandaan komt. Er is te veel overheidscultuur en te weinig ondernemerschapscultuur. Er zijn voldoende organisaties die wel deelbelangen behartigen, maar er zijn er te weinig die naar het hele plaatje kijken.

Na 15 jaar een fulltime rol opgenomen te hebben bij Itinera Institute, zal ik vanaf nu een nieuwe opdracht opnemen als hoofdeconoom en CEO bij Stichting Merito.

Stichting Merito laat me toe dat ik mijn visies en analyses (en die van boeiende anderen) kan uitdragen, aldus bijdragend aan het democratische debat dat moet leiden tot verruiming van de inzichten en goed bestuur, meer welvaart en welzijn in Vlaanderen.

Hoofdeconoom en CEO

• LinkedIn Ivan Van de Cloot
  • Twitter Ivan Van de Cloot

Amory Schueremans

Operationeel directeur

• LinkedIn Amory Schueremans
  • Twitter Discours

Merito Experts

Binnen onze denktank vormen 'experts' een essentiële pijler aangezien hun expertise en inzichten bijdragen aan de diepgang en breedte van onze analyses en publicaties. Ze versterken onze missie om kritisch innovatief en invloedrijk denken te bevorderen.

Leden

Mecenaat

Individuen, families en vennootschappen kunnen lid worden van Merito om zo financieel bij te dragen aan de werking van onze Stichting.

​

Jaarlijks worden de leden uitgenodigd op een colloquium ten huize van een van de stichtende leden waarin een actueel thema wordt behandeld.

​

Ondersteunende leden krijgen ook toegang tot de meer uitgebreide studies en documentatie die aan de publicaties ten grondslag liggen.

Steunpilaren

De Stichting wordt gefinancierd door haar leden die deze denktank en haar werking willen ondersteunen. Er zijn stichtende leden, steunende leden, gewone leden en sympathisanten. Steun kan via mecenaat of een donatie.

Stichtende leden

John Dejaeger

Hugo Van Geet

Bart Van Malderen

Amory Schueremans

Lid worden

Interesse om lid te worden? Laat uw gegevens achter en we nemen binnen de 5 werkdagen contact op.